onsdag 23 september 2009

Kroppsuppfattning

(Nu när jag började skriva detta inlägg känner jag hur jobbigt detta är att ta upp för mig. Känns väldigt privat och personligt. Jag får se när/om jag publicerar det).

Det här med kroppsuppfattning är ett väldigt svårt och mystiskt ämne tycker jag. Tänk hur otroooligt många som har en helt fel bild av sig själva och sitt utseende. Och hur många som lider av att dom är för tjocka, för smala, för långa, för korta osv.... i all oändlighet känns det som. Jag har tänkt att skriva något om detta länge. Och när jag har läst en kompis blogg där hon skrivit så mycket jag har känt igen mig i så ville jag också skriva lite om hur det varit för mig.

Jag har faktiskt under hela min barndom och ungdom haft en lite skev kroppsuppfattning. Jag har ända sen jag var liten tyckt att jag varit för tjock. Och det sjuka är att när jag ser bilder från den tiden, så var ju faktiskt inte alls tjock. För ett antal år sen gick jag ner rätt många kilon med hjälp av Viktväktarna. När jag hade nått min normalvikt så hade jag något enstaka kilo kvar till mitt eget mål med viktnedgången. Och det var så otroligt svårt att gå ner dom där sista kilona. Och jag njöt inte ens riktigt av att jag faktiskt var smal, utan jag bara plågade mig själv med att jag inte lyckades nå mitt mål.

Så började jag gå upp i vikt igen, sjukt nog. Och sen har det fortsatt så rätt länge. När jag ser bilder från den tiden så känner jag att om jag hade sett ut så NU, så hade jag ju tyckt jag varit supersmal. Men då tyckte jag inte det riktigt!! Så himla sjukt.

Så var står jag idag då? Idag accepterar jag verkligen min kropp, trots att jag väger mer än jag nånsin gjort förut. Jag vet inte om det beror på att jag blivit äldre eller om jag blivit snällare mot mig själv eller vad det kan bero på. Men så är det. Jag vill inte ens vara så smal som jag förut alltid önskade. Däremot vill och ska jag gå ner lite i vikt. Men denna gång gör jag det ju enbart för att vara snäll mot mig själv. Eftersom jag ändå accepterar och tycker om mig själv som jag är NU. Jag ska inte gå ner i vikt för att jag inte duger nu, utan för att jag vill må bättre. Det är faktiskt en jäkla skillnad mot för hur jag tänkt och gjort förut. Och jag trodde aldrig att jag skulle nå hit.

Som jag skrev i början så är det här ett väldigt jobbigt ämne för mig eftersom det plågat mig i nästan hela mitt liv. Men anledningen till att jag överhuvudtaget kan tänka mig att skriva om det är ju att jag nu slutit fred med mig själv och tycker om min kropp som den är. Det är en mycket bra start. Det här ämnet skulle jag kunna skriva såå mycket om, men det får räcka för den här gången. Det är som sagt lite småkämpigt.

Jag tror jag ska skriva hur mycket jag gått ner varje vecka, här i bloggen. Jag vägde mig imorse, så onsdagar får bli vägningsdag. Puh.... Snart ska jag gå och träna. Gött!

6 kommentarer:

Veronica sa...

Hej Emma! Vad modigt av dig att skriva om en sa personlig sak som kropp och vikt! Jag tror att vi alla har ganska skev bild av hur vi verkligen ser ut, men som du sager, det viktigaste ar anda att sluta fred med sig sjalv. Annars spelar det ingen roll hur smal man blir! Alla sager jamt att jag ar sa liten men jag har alltid haft komplex for rumpa och lar. Men nu har jag blivit for gammal for att bli stressad av san't - huvudsaken ar att man mar bra! : )

Emmas Hörna sa...

Så sant, huvudsaken är att man mår bra! Har vi blivit kloka på äldre dar, Vippus? :)

lisa sa...

åh emma, du är verkligen en förebild. Du är så otroligt fin och söt både på insidan och utsidan och faktiskt en av de underbaraste människor jag vet, helt ärligt!Det här med vikt är så tråkigt och jag tycker de verkar som att de flesta tänker något på det och inte är helt nöjda med sin kropp liksom. Inklusive mej själv. Sen när jag kommer hem från jobbet ibland så kan jag bli så tacksam över att jag har min kropp. Att kroppen funkar och så.. Det är ju så många som inte kan gå osv. Då tänker jag mer klarsynt..att vad gör det att låren dallrar osv.. Stor kram till dej söta emma.

Emmas Hörna sa...

Men tack sötaste Lisa! Nu kommer det låta som "klubben för inbördes beundran" här, haha, men jag kan faktiskt ärligt säga: Detsamma!! till alla dina fina komplimanger!

Och du har så rätt, man kan ju verkligen sätta sina komplex i perspektiv liksom... Jag har bestämt mig för att arbeta MED min kropp istället för emot. Stor kram till dig vackraste Lisa!

Stella sa...

Jaaa, jättebra skrivet! Håller med till tusen, när jag går ned i vikt mår jag inte bra, när jag slutar tänka att banta så gör jag det, det säger ju något!

/Lia

Emmas Hörna sa...

Tack Lia! Jag kände ju igen mig i så mycket som du skrev i din blogg. Och ja, det säger verkligen något. Mår man inte bra i det hela så är det ju meningslöst, eftersom själva syftet är att må bra!