tisdag 8 september 2009

I love språk


Jag brukar läsa nyhetsrubrikerna på SVT:s text-tv, för att sen läsa vidare om det jag tycker är intressant, vilket oftast blir alla rubriker. Jag tycker att dom viktigaste nyheterna sammanställs bra där.

Idag när jag gjort det så fastnade jag sedan på ett program från UR, som heter "I love språk". Jätteroligt program faktiskt. På slutet så pratade dom om ord som kanske är lite utrotningshotade och som dom tre gästerna fick ta hand om, om dom ville bevara dessa ord. Några exempel var: luguber, ehuru, någonstädes, gentil...

Luguber hade jag aldrig hört, men det betyder tydligen sorglig, trist, dyster. När jag hör ordet gentil kommer jag sponant att tänka på Carl-Jan Granqvist. En bild av honom borde ju sitta i ordboken vid det ordet. :) Jag gillar honom, jag tycker han verkar vara så genomsnäll på något sätt. Och så har jag alltid gillat när folk pratar sådär förnämt och fint, det låter så roligt.

Apropå språk så finns det några saker som gör mig totalt förvirrad då jag stöter på det i skrift.

1) Särskrivningar. Jag blir galen på alla särskrivningar. Det retar mig även om jag nästan alltid förstår vad som menas. Men sen finns det faktiskt särskrivningar som gör att meningen får en helt annan betydelse och förvirrar totalt! Det enda exempel jag kommer på just nu; en sjuk sköterska är inte samma sak som en sjuksköterska. Det första betyder att en sköterska är sjuk. Det senare är yrket...

2) När folk skriver "de" istället för "det". Jag har ända tills nyligen skrivit "de" och "dem" istället för "dom". Men nu har jag börjat skriva "dom", om det inte är något mer seriöst jag ska skriva. Men ofta har jag fått läsa mail och sms flera gånger för att förstå vad som menas, när någon skrivit "de" istället för "det". Då har jag först läst det som "dom". Förvirringen blir total. Just ja! Nu har jag även märkt att det är vanligt att folk vill använda ordet "dem" i skrift. Men så används det fel! Som tex: "Dem har inte sagt något om det". Ska man använda "dem" och "de" så måste man ju använda det rätt: "De har inte sagt något om det". Ordet "dem" används annorlunda, som tex: "Jag ska träffa dem senare."

Gahh, vilken jobbig svensklärare jag blev idag då!!! :) Sorry.... Men nu har jag äntligen fått skriva av mig om detta, så nu ska jag vara mer tålmodig vid nästa särskrivning och felanvändning av de, dem, det.... :) Och jag lovar att jag tycker det är 100 gånger bättre att skriva fel och förvirra mig, än att inte skriva alls!! :)

Kram från svenskläraret

4 kommentarer:

Veronica sa...

Ha ha! Har ar en annan svensklarare som haller med fullstandigt - vad ar det med folk som inte kan anvanda 'de' och 'dem' ordentligt. Men vet du vad som irriterar mig aven mer! Folk som sager 'interjuv' i stallet for 'intervju', och 'Sweitch' i stallet for 'Schweiz'. Pah!

Emmas Hörna sa...

Haha jag visste väl att jag skulle få medhåll från dig iallafall! :) Dom som säger "ejengkligen" istället för "egentligen" då...gahh.. Störigt värre. Skönt att få vräka ur sig sånt här! :)

Olov L sa...

Kommer du inte ihåg figuren Luguber i Bamse? Han som hade en spegel med vilken han fick folk att göra nedriga saker?

"Ehuru" använder jag faktiskt ibland. Det är skitbra, särskilt om man tänker på engelska och skribver på svenska och inte orkar ändra ordföljden så mycket.

Emmas Hörna sa...

Ahh..nej jag minns inte den figuren i Bamse, Olov. Men du ser vad Bamse är allmänbildande (för dom som kommer ihåg saker och ting vill säga haha).