fredag 4 september 2009

The Secret


Denna fantastiska bok tar jag fram nu och då och blir alltid så överväldigad av den. I förordet står det bl.a. "Några av historiens mest framstående människor, bland andra Platon, Galileo, Beethoven, Edison, Carniegie, Einstein och många uppfinnare, teologer, forskare och stora tänkare, har haft kännedom om denna uråldriga Hemlighet. Nu avslöjas Hemligheten för vår egen tids värld."


Det handlar om tankens kraft. Jag tror att många redan vet att det finns kraft bakom tankarna, men jag tror inte många förstår hur STOR den kraften är... Det har jag inte vetat och jag har fortfarande svårt att förstå det, trots att jag läst boken många gånger och själv fått bevis för det ett antal gånger. Det kan låta väldigt flummigt... men....idrottsmän kör ju med affirmationer, det är ju i princip samma sak.


Kortfattat så handlar det om att man drar till sig det man tänker och känner. Om jag alltid tänker negativt drar jag till mig negativa saker. Tänker jag positivt drar jag till mig positiva saker och händelser m.m.


Efter att jag läst The Secret så ville jag testa detta med en otroligt enkel grej, bara för att få det bevisat för mig, även om jag egentligen var ganska övertygad. Så när jag var på väg hem från jobbet en eftermiddag och började tänka på att jag skulle hämta posten så tänkte jag helt reflexmässigt att "det är väl bara räkningar som vanligt". Och så kom jag att tänka på att just denna tanke var ett exempel ur boken...man tänker ofta så.


Så då gick jag verkligen, verkligen in för att tänka att jag skulle få något roligt med posten. Flera gånger så tvekade jag och tänkte att "vad fånigt, precis som att jag kommer få det bara för att jag tänker så". Men jag gav mig inte, jag tänkte så intensivt på att jag skulle få något bra med posten, något som jag skulle bli lite glad av. Jag tänkte det så intensivt att jag trodde att jag redan fått det nästan. Så, glad i hågen kom jag fram till min postbox och öppnade. Där låg det ett presentkort från ICA på gratis godis :) Jag tror jag behövde det lilla för att verkligen börja tro på allt jag läst om.


Jag har fler, lite större saker som exempel på att det verkligen fungerat för mig. Men dom flesta är väldigt privata så jag vill inte skriva det här...ännu iallafall... :) Jag kan ju bara tala av egen erfarenhet, och då är det så att jag lyckas dra till mig positiva saker om dom inte känns helt "orimliga" från början. Jag kan ju inte riktigt tro på att jag skulle bli miljonär tex... MEN, det handlar nog bara om övning och att börja med fler mindre saker för att verkligen tro stenhårt på att det fungerar.


Ikväll har jag varit lite negativ angående det enda trassliga området i mitt liv (kärlek och förhållanden). Det var därför jag började tänka på The Secret igen och tog fram boken för att komma tillbaka till dom positiva tankarna. Nu kom jag på att bara genom att skriva "det trassliga området i mitt liv" gör ju att det fortsätter vara så, eftersom jag tänker att så har det alltid varit och kommer alltid förbli. Då drar jag till mig mer trassel där... Det får jag ändra på!


Jag vet att detta kan verka flummigt och skumt om man inte läst boken. Eller om man läst den, men inte tror på det den handlar om. Men om du blir minsta intresserad så rekommenderar jag verkligen att läsa den. Jag tror på detta och jag känner mig i gott sällskap av Einstien, Edison, Beethoven, Platon m.fl. ;))

2 kommentarer:

Eleonor sa...

The Secret har helt klart ändrat mitt liv flera gånger om redan, fortsätt med Abraham-Hicks och så har vi även Bärbel Mohrs böcker som är enkla och lättsamma att ögna igenom när man inte har lust att sitta och djupanalysera. :)

Och jo, det funkar på pengar. Mycket pengar dessutom. ;)

Tack för ännu en bra blogg att läsa! :)

Eleonor

Emmas Hörna sa...

Vad kul att höra, Eleonor! Tack för tipsen, jag ska genast kolla upp böckerna. :)