tisdag 8 september 2009

Första avsnittet av Idol 2009...

Från början avskydde jag Idol. Dels för att så många otroligt pinsamma människor sökte och dels för att juryn var totalt outhärdlig. Han den elake clownen och tönten Clabbediclabbtönt var ju allra värst.

Förra året började jag dock följa programmet eftersom en som jag känner var med och sökte. Och jag fastnade totalt! Jag tyckte att rätt person vann också. Kevin Borg var helt outstanding. Jag skulle kunna jämföra honom med Carola då jag tycker dom har samma energi, utstrålning och helt gudomlig musikalitet, tonsäkerhet och professionalism. (jag låter galet frälst, jag vet:)) Den nya juryn är också såå härlig. Dom är raka och ärliga och ibland rätt hårda, men precis lagom och aldrig medvetet elaka, som vissa i förra juryn var. Jag hade mer än gärna suttit med i Idoljuryn! Det vore galet roligt! DET är hellre min dröm än att bli idol haha :)

Men alltså vissa som söker till Idol saknar ju självdistans nåt så in i Norden!!! Dom gnyr fram nånting med nasal röst som skär sig och byter tonart efter varje andetag. Och sen blir dom sura och förvånade när juryn ber dom sluta och gå därifrån. Jag förstår inte detta! Hur kan dom ha inbillat sig att dom kan sjunga när dom inte kan ta en ren ton och har rösten från helvetet?? :) Jag tycker absolut att alla ska få sjunga hur mycket dom vill, vilken röst dom än har och hur tondöva dom än är, men sök för fasen inte ett jobb som sångare och artist då!!! Hahaha :)

Det är som om jag skulle göra en dans-audition. Jag kan tycka att det är roligt att dansa och visst, jag kan väl hålla takten, men det ser inte alls bra ut och jag vet att det absolut inte är någon talang hos mig. En dansjury skulle ju be mig gå därifrån bara dom såg mig GÅ in i lokalen haha :) Hur i hela världen skulle jag då få idén att söka till tex "So you think you can dance" och göra bort mig i TV? Nä. Helt ofattbart. Det är som att jag vill skaka om vissa och säga: "Snälla, rara, söta du. Du har säkert såå många fina sidor och talanger, men DU KAN FÖR ALLT I VÄRLDEN INTE SJUNGAAAA!" Hmm...kanske jag skulle bli den elaka i juryn om jag vore med ;)

Det finns ju väldigt många som är ganska bra sångare/sångerskor som söker men som inte kommer med för något saknas. För att ens gå vidare första omgången måste ju allt kännas som att det stämmer. Så det är nästan som ett hån mot artister att dom gnyende människorna tror dom är lika bra! (som sagt, jag är den elaka jurymedlemmen tydligen!)

Kvällens avsnitt var roligt. Den första tjejen som sjöng var lite fjortisaktig och fnittrade och sa "ah asså ja ba men guuud" osv... Och sen när hon sjöng kom den skönaste kvinnorösten fram och hon sjöng "Hallelujah" så tårarna rann på mig. Sen blev jag genast kär i en som heter Jon som var hur cool som helst och sjöng en egen låt. Ja det är ett kul program det där! :)

Inga kommentarer: