fredag 9 oktober 2009

Tid


Stod och diskade och i bakgrunden hade jag på Tv4, där bland andra Zinat Pirzadeh (Tomas Dilevas flickvän) var gäst hos Malou. Precis innan reklamen sa hon något som jag verkligen reagerade på och tänkte "ja exakt så är det!!"

Dom pratade om att alla verkar ha så ont om tid i dagens samhälle. Och ju snabbare allt går, desto mindre tid tycks man ha över. Det är ju konstigt egentligen. Men då nämnde Zinat något (som dom naturligtvis inte fick prata klart om eftersom Malou kör sitt eget race och struntar i att lyssna in sina gäster och låta dom utveckla det dom pratar om). Zinat sa att det verkar som att om man har tid, då är man inte lyckad på något sätt. Hon nämnde tex att folk sa: Va? Har du tid med sånt??!!? om hon tex tog promenader, mediterade osv.... Lite nedlåtande på något sätt.

DÄR har vi en väldigt sann observation. Om man har tid att göra sånt som man mår bra av, då blir folk nästan provocerade alltså. Det har jag också märkt! Men egentligen handlar ju allt om att prioritera. Tiden finns ju där för alla. Sen handlar resten om prioritering. Självklart är det olika vad man prioriterar beronde på vilket liv man lever osv...

Men jag får ofta höra just: har du tid med sånt???!! när jag tex berättar att jag bloggar...eller att jag går på gym, etc. Och visst, det tar lite tid, men då väljer jag ju bort något annat. Och dom som förfärat ifrågasätter hur jag har tid med det, dom har ju prioriterat något annat såklart. Och jag fnyser inte åt deras val. Så då borde dom inte göra det åt mitt val.

En del mår ju bäst av att ha fullt upp hela tiden. Och en del, som jag tex, mår bäst av att köra hårt vissa dagar för att sen kunna slappa totalt andra dagar. Inget är rätt eller fel, det är bara olika hur man är och vad man trivs med.
Men just den inställningen som nu råder i samhället, att man inte är riktigt lyckad om man verkligen HAR TID att sköta om sig själv, den är ju rätt skrämmande. Som om man vore mer lyckad för att man stressar dagarna i ända, stupar i säng och går upp tidigt nästa morgon och aldrig får tid att bara vara. Då är man lyckad, då har man ett fullspäckat och rikt liv! Eller???!!!
Det är ens eget ansvar att TA SIG TID att känna efter och tänka till, hur man egentligen mår. Och om man kommer fram till att man inte hinner med något av det man själv vill och mår bra av....ja då är det dags att ta sig tid att göra en ny plan tror jag. Och vill man inte det, då ska man iallafall låta bli att fnysa åt folk som tar sig tid att få livskvalité!

3 kommentarer:

lisa sa...

Men va intressant. Vilket bra inlägg! Och just det faktum att alla får lika mycket tid per dygn att fylla vad de vill med. Det är synd att mycket är så styrt av pengar. För jag tror att många skulle vilja jobba mindre och ha mer tid för livskavlité ( om man nu inte tycker att jobbet är det bästa som finns).Sen går ju dagarna ganska fort. Jag ska försöka stanna upp lite mer i sakerna jag gör, ofta är tanken ett steg före vilken är synd. Kram på dej emma!

Stella sa...

Åh, Zinat är så bra tycker jag!

Många gånger fattar jag det som att det är en slags förvriden uppfattning om vad framgång är, en slags skenbild. Lite tror jag det är att de inte vet vad de vill med livet, inte helt nöjda, men de har för mycket att göra för att tänka och ta itu med de saker som är viktiga. Det är ju bara missnöjda människor som kommer med kommentarer om att "jasså, du har tid med sådant du"...

Mycket bra bloggat!!

Emmas Hörna sa...

Lisa: Tack! Du har så rätt. Det är svårt att stanna upp ibland och verkligen vara här och nu. Men att man överhuvudtaget tänker på det och är villig att försöka är ju verkligen ett steg i rätt riktning tycker jag! Kraam :)

Lia: Tack för det! Du är klok. Precis så är det förmodligen. Missnöje och avundsjuka är ofta grunden till nedlåtande kommentarer. Och så sant att bilden av framgång är lite förvriden. För mig handlar ett lyckat och framgångsrikt liv endast om att man gör det man mår bra av! Sen spelar det ingen roll om det betyder att man vill bo i en koja i skogen eller göra storslagen karriär i en storstad...typ. :)