tisdag 16 februari 2010

Nu så!


Idag har jag klarat av första dagen på jobbet sen jag fick ryggskott. Drygt en vecka har gått och jag törs knappt tro att det är sant, men jag har inte så ont längre. Kan kännas då jag suttit stilla ett tag, men jag får ju se till att inte sitta stilla för länge helt enkelt. Men med tanke på att jag jobbat från morgonen (då det är besvärligast rent fysiskt) och ändå ha mindre ont än jag haft på månader så är det ju jättebra. Jag har ju haft ont så länge redan innan det låste sig helt. Det här har ju fått mig att verkligen tänka efter, både i jobbet och annars. Jag har tagit den omständiga och tidskrävande (men enda rätta) vägen idag och lyft rätt i exakt alla situationer.

Dom senaste dagarna har jag också funderat på hur jag ska leva mitt liv hälsosammare. Träningen har jag ju kommit igång med (med ett uppehåll på en vecka pga ryggskott då). Sen är det ju det här med kosten. Vikten. Återigen. Sedan jag gick ner något kilo (för femtio år sen, vilket jag skrev om i bloggen) så har jag iallafall inte gått upp. Men nu ska jag fortsätta neråt. Så mycket har jag varit på det klara med, länge. Idag har jag vägt för- och nackdelar med olika metoder.
-LCHF är ju toppen för att jag aldrig nånsin behöver vara hungrig och ändå gå ner i vikt. Nackdelen är att jag har svårt att tycka det är ok att vara helt utan bröd och pasta, som är det godaste jag vet.
-GI är för krångligt för att jag ska lyckas hålla i det.
Sen stod det mellan Viktväktarna eller Viktklubb.se. Jag kom fram till att Viktklubben passar mig allra bäst just nu. Så alldeles nyss blev jag medlem och kör igång imorgon (det är försent att börja idag, för det är kväll och jag ska varken äta eller träna innan jag ska sova). Gillar att det är varierad kost och att man så lättsamt ser att man fått i sig tillräckligt av allt. Man behöver inte räkna points heller. Jag känner mig otroligt motiverad och har lagt upp en plan och fått ett coachmail och veckomenyer och satt målvikt m.m.
Jag vet ju av tidigare erfarenheter att man alltid är så här peppad och motiverad i början, men denna gång kommer det hålla i sig. Jag kommer säkert hamna i svackor men dom tar jag mig upp ur. Jag är helt bombsäker på det. Det tar ju den tid det tar och jag ska må bra under tiden. Det är det viktigaste. Att må bra. Och ha kul såklart, det gäller alltid!

Oj, har du orkat läsa ända hit. Jag är imponerad. Kram på dig kära läsare! :)

7 kommentarer:

Kenta sa...

Hej Emma, jag orkar läsa ännu mer om det är du som skriver. Jag vill bara önska lycka till med din nya satsning (Kanske din metod är något för din far?)
Kram från Kenta

Emmas Hörna sa...

Hej pappan!

Härligt att höra det från ett skrivarproffs! :)

Ja, gå in på Viktklubb.se och kolla om du gillar upplägget. Mamma skulle också göra det. Vore ju toppen om vi kör samma, så kan vi peppa varann.

Kram

Lina sa...

Så underbart roligt att läsa detta!

Hör av er till er andra "coach" om det behovet kommer! Hon som är så upptagen hela tiden så hon inte riktigt håller måttet som coach anser hon själv, men hon finns här! Peppning, råd eller annat så är det bara att höra av sig!

Heja! Jag vet att det kommer gå kanon! Jag anser att den metoden du valde (och viktväktarna) är den abslout bästa, särskilt i ett långt perspektiv.

Träning är lika självklart på schemat som, sömn, jobb och matlagning.

Stor lyckatill-Kram!

lisa sa...

Hej du emma! Jag orkar också läsa mycket om det är du som skriver. Härligt att du är så peppad! Du har ju valt den roligaste metoden utav de där alternativen! Trevligt att kunna fikalite och äta nån macka då och då. Jag kör LCHF nu, kanske inte så mkt pga vikten utan mer migränen och lite annat. Sen blir det ju såklart en bonus om det tar ett par kg också.. MEN det är ju inte jättekul det här med brödet för jag älskar bröd. Tror dock inte att jag tål kolhydrater så bra för min mage mår inte bra utav det misstänker jag. Så jag testar detta nu! Mycket fett kan man säga, ovant! Kram

Emmas Hörna sa...

Lina: Tack! Du är världens bästa coach och jag hör av mig så fort jag behöver få beröm eller peppning, det vet du! :)

Lisa: Oj, vad spännande att få höra hur det gått med LCHF och din migrän sen. Jag tror ju verkligen på den metoden. Det där med att inte tåla kolhydrater så bra känner jag också igen. Jag mådde bra när jag körde LCHF. Nu kommer jag ju iallafall dra ner lite på kolhydraterna eftersom det är dom som är boven för mig då det gäller vikten. Hoppas det funkar bra för dig! Kram

Hella sa...

Hej! Vet inte om du vet vem jag är men jag gick i Olovs klass på högstadiet (hette Kristina då, Hella nu) och jag orkade faktiskt också läsa hela vägen ;-D
Jag halkade in på din blogg via Erica Fladvads blogg (en gammal jobbarkompis) och blev ju såklart fångad när jag såg att det var nån jag vet vem det är :-)
Jag håller också på att ta tag i hälsan och vikten och kör någon slags hemsnickrad variant av LCHF/gi, ska bli kul att läsa om hur det går för dig!
Ha det bra/Hella

Emmas Hörna sa...

Hej Hella! Jo, då vet jag vem du är. Kul att du hittade hit! Roligt också att du är inne på samma bana och tar itu med hälsa och vikt. Ser att du har en blogg också, den ska jag kolla upp! :) Ha det gott! /Emma