tisdag 23 februari 2010

Hur har det gått?

Hur har det gått efter en veckas medlemskap i Viktklubb.se? Jo det har gått finfint. Vägningsdagen är på måndagar, så första gången jag vägde mig för att skriva in resultatet i dagboken, hade det inte riktigt gått en vecka. Men jag hade tappat 0,8 kg, så det är jag nöjd med. Jag har insett att jag bara måste låta det ta den tid det tar! 0,5-1,0 kg per vecka är en alldeles lagom takt.

Förut har jag tänkt såhär: Ett halvt kilo i veckan, ååå vad långsamt, då tar det ju sååå lång tid innan jag är nöjd med vikten. Och så har jag kört stenhårt i någon vecka för att gå ner snabbare, men naturligtvis inte kunnat hålla den takten någon längre tid. För då har jag varit hungrig och sur och tyckt att allt är trist om jag inte ens får ta en kvällsmacka när jag jobbat sent, tex. Så då har jag gett upp. Gått upp de kilon jag tappat och kanske lite till...? Hur bra är det? Inte bra alls. Superdumt. Så...

Nu tänker jag såhär: Om jag så går ner endast 0,1 kg per vecka så går jag ju iallafall ner! Och om det står still någon vecka, så går jag ju iallafall inte upp! Och den här veckan har jag verkligen varit nöjd och glad då det gäller kosten. Jag har inte varit hungrig en enda gång och jag har den glada känslan av att jag får äta vad jag vill. Och så har jag ändå gått ner nästan ett kilo. Så det är faktiskt möjligt att gå ner i vikt utan att vara hungrig och sur. Det viktigaste jag kommit fram till är: Det får ta den tid det tar. Om jag har gått ner tre kg om tre månader så är det väl tamejtusan bättre än att ha gått upp tre kg! Försöker tänka dessa egentligen självklara tankar om och om igen. Jag ska äta och må gott och träna och må gott. Yes, jag är på gång.

7 kommentarer:

lisa sa...

Viken bra insikt emma! Jag har så svårt att få in det i mitt huvud, att det ska få ta tid alltså. Jag tror det kommer gå superbra för det låter så vettigt att få äta allt. Det är nog det bästa tror jag!
Hur gick det för mej då..haha med lchf. JO efter 5 dagar fick vi ju magsjuka och nu skiter jag typ i lchf. Tog just några smågodisar. Tror inte det är min grej ändå. Orkar inte med detta att inte f åäta så mycket saker. Kändes så fett också..

Emmas Hörna sa...

Hej Lisan! :) Du har så rätt i att det är vettigast att tillåtas äta av allt. Då håller det i längden tror jag. Om man tänker att man tex aldrig mer får äta godis då tänker man ju bara på godis hela tiden haha :) Stackars er som haft magsjuka. Hoppas du mår bra nu! Kram

Helena sa...

Ja, det måste få ta tid. Ger också huden en chans att vänja sig vid den mindre storleken. :)

Grattis till minskningen!! :)

Erica sa...

Mycket klokt Emma, det måste få ta sin tid att gå ner i vikt! Men det tål att påminna sig om det dagligen (speciellt om man som jag ledsnar om inte resultatet syns NU!) Skönt att du slipper vara hungrig och sur oxå :) Kram!

Emmas Hörna sa...

Tack tjejer! :) Ja jag är precis som du, Erica...vill ha super-resultat nyss. Men jag övar mitt tålamod nu ;) Kram på er!

Lina sa...

Så otroligt smart och fantastiskt bra skrivet! Återigen, jag känner att det här är din grej och det kommer gå HUR BRA SOM HELST!! Det VET jag.

Lyckokramar från mig!

Emmas Hörna sa...

Tack söta syster! Älskar när du säger så och jag håller med. Det här är det enda rätta sättet. När jag tänker att det får ta den tid det tar så kan jag ju inte misslyckas, bara en sån sak! :) Kram