måndag 26 september 2011

Skräckblandad förtjusning




Idag fick vi paket från Svenska Tvillingklubben. Jag har fått flera rekommendationer om att gå med i den då jag väntar tvillingar. I paketet fanns en pärm med all möjlig information samt en dvd (som jag ännu inte sett). Med medlemskapet får man också tillgång till mycket information och kontaktnät på internet.



Nyss läste jag om amning. Att amma två bebisar... Det har jag tänkt på en hel del faktiskt. Hur sjutton ska det gå till? :) Genast känns det som att det hade varit "lätt som en plätt" med en bebis! Så när jag läser om tvillingamning så skrattar jag med skräckblandad förtjusning. Alla dessa bilder på mammor som har en bebis vid varje bröst... Och så är det tydligen smartast att amma båda samtidigt. Om en blir hungrig ska man amma det andra barnet också. När det är en bebis så ska man ju följa barnets tider helt och hållet-när barnet blir hungrigt ska man amma. Men det stod i informationen att om man följer det med tvillingar så får man inte göra annat än amma dygnet runt i princip... Och det tar på krafterna för mamman att amma så ofta. Ja jag säger då det. Det är så otroligt intressant att läsa om allt och föreställa sig hur det kommer att bli. Samtidigt har jag ibland svårt att inse att det är jag som väntar tvillingar! Jag tror ibland att det handlar om någon annan... :) Men jag blir så glad när jag verkligen inser att det är vi som ska få två barn att älska och bli totalt utmattade av. ;)

5 kommentarer:

Elisabet sa...

Vila och njut nu av att bara ha en snäll vovve att ta hand om

Emmas Hörna sa...

Ja det gör jag. :) Men från och med nyss har jag inte ens en vovve att ta hand om på ett tag. Men Micke har ju kommit hem iofs... ;)

Monika sa...

Kanske bra egentligen att du inte har något att jämföra med. Det kommer att bli som det blir helt enkelt. Förstår lite din känsla av att det är något som är så nytt och stort att det nästan är svårt att ta in att det gäller en själv. Men förr eller senare lär du märka det. ;)

Emmas Hörna sa...

Monika, ja det är nog så att det är bra att inte ha något att jämföra med! :) Har inte tänkt på det förut men det har du rätt i!

Lisa sa...

Ojoj, tänk va häftigt. Ni ska ha tvillingar! Tänker också på det ibland om att amma två på en gång.. Du vänjer dej nog snabbt men jag förstår verkligen att du funrar och läser mycketom det. Kram på dej