tisdag 6 september 2011

Intervju och bibblobesök




Idag har jag varit på arbetsintervju på en skola. Det gick bra, men jag blir ändå förvånad om jag skulle få jobbet. Jag har inte så mycket erfarenhet av jobb inom särskolan och de hade fått in väldigt många ansökningar. Men det är ju ett plus att få komma på intervju iallafall.



Sen har jag skaffat lånekort och lånat två böcker på bibblan. Det var en "rolig" tant som jobbade där just då. Hon såg verkligen sur ut och satt kvar länge och skrev innan hon kom fram och hjälpte mig, fastän hon hade sett att jag var där. Utan att säga något. Sen kom hon iallafall fram och tittade på mig. Men sa fortfarande inget. Så då sa jag glatt "Hej, jag skulle vilja låna de här böckerna men jag har ännu inget lånekort för jag är nyinflyttad". När jag började säga "jag har inget lånekort" så kände jag att kylan från tanten blev ännu värre. Men när jag kom till att jag är nyinflyttad så var det tydligen ok iallafall. Hon trodde kanske att jag ville låna böckerna trots att jag glömt lånekortet hemma eller nåt. Men det kommer jag aldrig våga mig på där i fortsättningen! ;) Sen fick jag en "hemlig" pinkod, som jag var tvungen att säga högt till henne och så skrev hon den på datorn samtidigt som hon upprepade det högt och ljudligt inför alla som befann sig runtomkring. Och så lärde hon mig hur man lånar och lämnar böcker själv. Under tiden mjuknade hon lite och sa frivilligt några ord, nästan med en trevlig ton. Jag tackade så mycket för hjälpen och tog mina två böcker i handen och började gå ut. Då frågar hon om jag behöver en påse till böckerna och säger att jag kan få den GRATIS eftersom jag är ny låntagare. Wow, jag känner att jag ligger riktigt bra till där nu! En medarbetare (som verkade vara ny och skulle lära sig jobbet) sa: "Oj en gratispåse!" Haha :)

6 kommentarer:

Elisabet sa...

Huva! Det var då ingen bra reklam för biblioteksarbetare det där, heller. Men på Årebiblioteken är vi alltid trevliga, vänliga, tillmötesgående och serviceinriktade. Absolut i Hallen iaf:-)

Emmas Hörna sa...

Men det verkade finnas annan trevlig personal där också. Surisar hittar man ju lite varstans, precis som man hittar trevliga människor med serviceinriktning lite varstans.
Och i Hallen finns den absolut bästa biblioteksarbetaren i hela världen! :)

VP sa...

Ha ha! Jag skrattade hogt at detta inlagg! Men det ar bra att du fortsatte vara trevlig anda, Emma - "kill them with kindness" som vi sager har borta... : )

Emmas Hörna sa...

Åh vilket bra uttryck! Det är verkligen vad jag försöker göra. Ofta så blir de otrevliga trevliga till slut, om man bara envisas med att vara det själv. Men ibland (typ vid PMS) så orkar man inte vara trevlig utan fräser tillbaka. Men det kanske också behövs ibland...? :)

Helena sa...

Jag som satsar på en framtid inom biblioteksbranschen ser detta som ett varnande exempel på hur man inte bemöter de som kommer för att låna böcker. *hihi* Tur hon tinade upp lite i allafall, för böcker mår inte så bra av "frostvarning". De får så buckliga sidor då, när de väl tinar upp. :)

Emmas Hörna sa...

Helena: Haha jag tror inte du behöver ett varnande exempel dock! Du kommer aldrig ens vara i närheten av att bemöta dina blivande kunder på det frostiga viset, det är jag säker på! :))