tisdag 22 februari 2011

Offer


Det är så ofta som allting sammanfaller på ett häftigt sätt. Jag och en vän pratade för någon vecka sen, om människor som alltid är offer. De lever sina liv som offer, hela deras identitet ligger i att det är synd om dem, de är illa behandlade och ALLT är orättvist. Och det blir otroligt svårt och jobbigt för dem om de inte får beklaga sig och få folk att tycka synd om dem. Både jag och min vän har såna människor i vår närhet och vi pratade om hur påfrestande det kan vara att försöka bemöta en människa som inte vill ta sig ur offerkoftan (som Mia Törnblom kallar det. Det finns ingen som klär i den koftan!!!) Det är väldigt lätt att hamna i offerrollen dock! Jag har själv varit där såklart. Det har nog alla. Det jobbiga är när någon fastnar i den! Och inte tar sig ur!


Och så var jag på en föreläsning idag, med Morgan Alling och Lennart Lindén, som handlade om besvärliga människor. En av de tre besvärliga rollerna var just offret. Det är ofta att det sammanfaller så, att något man pratar om dyker upp i ännu ett sammanhang!


Jag har en bekant som alltid, alltid tycker synd om sig själv. Han är alltid orättvist behandlad. Han har det alltid svårast. Han kan tex först beklaga sig över hur synd det är om honom för att han är fattig och inte har råd att unna sig kläder. Sen när han väl köper dom där jeansen som han så länge velat ha, då kan man ju tro att han är glad. Men icke! Då beklagar han sig över att "ja nu är man ju ännu fattigare ack ack ack"... Han är alltid avundsjuk på andra också. Alla andra har det lättare än honom. Och visst, han kanske haft en jobbig barndom och ingen annan än han vet hur det var och kändes. Men något Morgan Alling tog upp (han har haft en skitsvår barndom med alkoholiserade föräldrar, misshandel, fosterhem, barnhem, opålitliga vuxna osv) det är att det viktiga är vad man gör NU. Hur man går vidare. Om man låter sin bajsiga barndom förstöra för sig resten av livet, eller om man väljer att göra det allra bästa av situationen NU.


Han pratade även om det här med att programmera om i hjärnan. Offer-personerna har ett program i hjärnan som säger: "det är syndast om mig i världen". Detta går att programmera om. Med nya tankar. Positiva tankar. Och att vara positiv betyder INTE att sopa problem under mattan, tvärtom. Ta itu med problemen, gråt, var arg, vad som helst... Men sen måste man gå vidare och försöka se möjligheter, inte gräva ner sig. Men jag tror att vissa inte vet vem de är om de inte får vara just offer som det är syndast om i heela världen.


Jag har en annan bekant som verkligen haft det överjävligt i sin barn- och ungdom. Men hon är allt annat än offer. Hon har tagit det på ett helt annat sätt och tycker aldrig synd om sig själv. Hon är helt inne på att hjälpa andra nu, som är i den situationen hon själv var i förut. Jag känner med både min offerkompis och min kompis som inte alls tycker synd om sig själv. Skillnaden är att när jag känner med och tycker synd om den sistnämnda, då lyfter hon alltid fram det hon lärt sig och säger att alla kan ta sig ur skiten, om man bara vill. Om jag visar medkänsla för min offervän så lyfter han fram ännu fler negativa grejer och gräver ner sig ännu djupare. Säger jag något positivt till honom så skjuter han det ifrån sig och menar att ingen vet hur jävligt han har det. Ok, sant. Men blir det bättre av att bara fortsätta att beklaga sig, se allt nattsvart och älta? Nja....
Dessutom har dessa personer, som trasslat in sig i offerkoftan, en förmåga att dra till sig såna situationer själva. Situationer där det blir synd om dem. Så att de får spela offer och tycka synd om sig själva. Livet måste bli så tråkigt då...?


Fram för en positiv livssyn! Är livet jävligt så är det bara att gråta, bli förbannad och tycka synd om sig själv, absolut, det behöver man också! Men fastna för guds skull inte därinne. Bränn offerkoftan, den sitter jävligt illa.

12 kommentarer:

Lilitha sa...

Verkligen ett bra inlägg. Tyvärr är det så att många gör sig själv till ett offer. Ibland har jag gjort mig till ett själv...

Det gäller att inse det å ta sig ut från det. Å egentligen så är inte det så svårt om man har öppna sinnen å självinsikt...

Kram Lilitha

Marita sa...

Underbart inlägg, Emma...Kan bara hålla med dig till 100 procent.
Du vet väl att Alling skrivit om sin svåra barndom i boken Kriget är slut?
Ha det gott!
Kram!

Emmas Hörna sa...

Lilitha: Tack! :) Ja jag har själv varit där. Men när jag väl insåg det och tog mig ur rollen, så blev allt underbart bra på det området det gällde. :) Exakt, öppna sinnen och självinsikt är två riktigt bra egenskaper! :) Kram på dej

Marita: Tack! :) Ja, den boken ska jag genast låna. Har du läst den? Ha det bäst. Kramar :)

Veronica sa...

Jag haller med helt och hallet! Man blir starkare och kan lara sig mycket av motgangar. Och aven om man inte alltid kan styra over saker som hander en, sa kan man bestamma hur man reagerar. Man behover inte vara klamkack jamt men nog 17 kan man forsoka se det positiva i saker och ting. Som du, Emmis! : ) Puss o kram.

Anonym sa...

Åh, vad bra Emma! Du är så klok så det är inte klokt! Jag har nyss varit helförbannad på en person och tänkte att jag ska hata henne hela livet. Men sen kände jag att det tar ju bara kraft och energi från mig och då gjorde jag som du sagt tidigare Emma. Inom mig önskade jag henne ett bra liv och så går jag vidare. Så tack för ett bra tips. mE

Emmas Hörna sa...

Veronica: Exakt! Och precis som du, Veronica. Du är en förebild i att vara positiv. Kram och puss!

Mamma: Tack världens bästa mamma! :) Ja visst är det ett bra tips?! Även om man faktiskt först har svårt att tro att det funkar, så gör det det! Det tar bara olika lång tid att gå vidare, beroende hur förbannad man är. :)
Puss och kram <3

Lina sa...

Fantatiskt bra skrivet! De få personer jag har väldigt svårt för är just "offren". Jag älskar människor av alla de slag men det är verkligen inte attraktivt att vara ett offer. Det suger energi från dina medmänniskor och dig själv!

Livet går upp och ned och det är lika viktigt att vara arg och ledsen som att vara glad och positiv. Var allt, men ta tag i det som är jobbigt och gå vidare så blir livet så mycket härligare att leva!

Det är bara du som kan bestämma hur du vill ha det i ditt liv. Välj glädjen!

Puss till dig Emma som har världens härligaste personlighet och som är en källa till glädje, trygghet och kärlek för mig.

Emmas Hörna sa...

Lina, min underbara lillasyster och tvillingsjäl. Jag kan bara säga detsamma! Puss och snos! <3

Olov sa...

Men folk som faktiskt ÄR offer då? Vad ska man säga till dem? "Jaha, så Gaddafis flygräd kostade dig båda benen? Men det blir inte bättre av att du skyller på samhället! Om det är svårt att gå så är det ju för att du väljer att inte kunna det!" Eller vadå? Jag vill inte vara spydig, men jag har verkligen aldrig förstått mig på det där tänkandet. Varför ska man förneka att vissa människor är offer, det skyddar väl bara förövarna?

Emmas Hörna sa...

Olov: Då har jag inte varit tillräckligt tydlig i mitt inlägg. Jag menar snarare människor som spelar offer. Det är inte direkt samma sak att förlora båda benen som att gnälla över att man har lite pengar efter att ha köpt nya jeans! Och vad menar du med "det där tänkandet"? Positivt tänkande? Är det fel att tänka positivt i vardagen och därmed må bättre? (I så fall vill jag ha fel!) En människa som tex förlorat båda benen ÄR självklart ett offer. Och jag skulle aldrig säga till denne "ryck upp dig och tänk positivt." Däremot vet jag att olika människor reagerar olika på en sån situation. Det finns tyvärr väldigt många offer i världen. Och jag vill för allt i världen inte skydda förövarna.

Erica sa...

Du är verkligen klok du Emma och en härlig varm människa! Kram på dig!

Emmas Hörna sa...

Tack detsamma, Erica! :) Kramar