måndag 10 oktober 2011

Allmänt mys

I helgen åkte Micke och kollade en tvillingbarnvagn som vi hittat på Blocket. Den var fin och bra, så han köpte den. Känns skönt att det är klart iallafall... :) Det blev en svart Emmaljunga twin city cross. Det ni!

Tänk vilken tur att jag är ihop med just Micke. Som har sån bra koll på mycket av det praktiska. Vi kompenserar varandra så bra. Tänk om han hade varit ohändig tex... Det hade inte varit det ultimata direkt. Jag är väl inte helt värdelös på allt sånt, men han är så himla duktig på sånt jag verkligen har noll koll på. Det känns så himla tryggt faktiskt. Jag som varit så van att klara allt själv, visste inte hur mycket jag tydligen längtade efter en trygg och händig man. :)

Idag såg vi en film som Svenska Tvillingklubben skickade sedan vi blev medlemmar. Från början var allt lugnande bra och mysigt, men de måste ju alltid ta upp alla risker och eventuella komplikationer med tvillinggraviditet och förlossning. Medans jag såg det märkte jag plötsligt att jag satt och höll krampaktigt i en lampsladd med ena handen och den andra handen la jag som ett skydd på magen. I slutet av filmen var det tillbaka till det gulliga och mysiga och roliga dock.

Nu förstår jag verkligen vad de menar med att man bör vara sjukskriven från vecka 20 när man väntar tvillingar. Jag är i vecka 22 nu och mår bra så länge jag tar allt i min takt och får sova och vila lite nu och då. Vilket jag har förmånen att göra. Men så fort jag stressar minsta lilla så blir jag svimfärdig, illamående, kräks... Och jag kan inte gå så fort längre. Det tar emot och det går bara inte. Så jag tar det lugnt!

8 kommentarer:

Elisabet sa...

Emma! Ta det lugnt!

Emmas Hörna sa...

Siri! :) Ja det gör jag :)

Lisa sa...

Gött emma att du är ledig! Idag fick jag liggvagnen så nu har allt kommit från usa-beställningen. Skönt att ni också fixat me vagnen. Brukar tvillingar födas tidigare?

Emmas Hörna sa...

Skönt att det flöt på med vagnen för er! :)
Ja det är rätt vanligt. Jag tror att tvillingar föds runt vecka 35-37 i genomsnitt. Och man får inte gå över tiden, för då kan näringen i moderkakan tunnas ut...

Lisa sa...

Det är ju ganska bra att man slipper vara gravid så länge, för de är ju färdigbakade då eg.. Jag har så svårt att fatta att det ska komma en bebis hit, trots att jag har två barn innan. Börja köpa blöjer och amma och sånt känns märkligt!

Emmas Hörna sa...

Hihi vad roligt att du också har svårt att förstå, trots att det är ditt tredje barn. :) Du kan ju tänka dig hur svårt jag har att förstå ibland, att det ska komma två bebisar. Som är våra bebisar! Fattar inte det riktigt... :)

Helena sa...

Kul att ni hittat en vagn som ni gillade! :) Alltid skönt när man får fixa saker som man behöver, sånt hjälper en ju också att kunna koppla av, när man känner att man har koll på läget. :)

Emmas Hörna sa...

Så sant som det är sagt, Helena! :)