torsdag 20 oktober 2011

Onödigt

Vår barnmorska är lite vimsig och ostrukturerad tyvärr. Sist vi var där så pratade hon om sjukskrivning och undrade om jag ville ha en läkartid för att eventuellt bli sjukskriven. Så hon skulle boka en tid och ringa mig dagen efter (torsdag) för att bekräfta tid och datum. Eftersom hon aldrig ringde igen så hörde jag av mig måndagen efter. Då svarade hon att jovisst, hon hade bokat in mig hos en läkare som just då befann sig Skinnskatteberg (några mil ifrån Fagersta). Ok, det kan ju vara bra att veta tid, datum och PLATS kanske...? Nåväl, idag åkte vi till Skinnsberg och jag anmälde mig i receptionen på vårdcentralen där. Det visade sig att jag inte alls var inskriven. Suck. Som tur var så gick det bra att träffa en läkare på den tid det var sagt, så vi inte hade åkt dit helt i onödan. Däremot hade den läkaren en helt annan uppfattning om sjukskrivning av tvillinggravida. Så vi åkte dit i onödan ändå. Hon kunde inte motivera en sjukskrivning såhär tidigt i graviditeten. Hon sa att "förr i världen var det aldrig några problem att sjukskriva de som väntade tvillingar". Jag har hört från andra att det är precis tvärtom. Att förr jobbade man lika länge som under en enlingraviditet, men då var det också vanligare att tvillingar föddes för tidigt, troligtvis pga det. Ja man blir inte klok på allt. Men det hade varit bra om vi hade fått höra att det är helt kört med sjukskrivning så hade vi sluppit köra närmare 6 mil i onödan när Micke ska iväg och jobba också... Dessutom känner jag mig så otroligt dum och lat som går till en läkare och frågar om jag kan få bli sjukskriven. Även om det verkligen inte är av den anledningen. Hade gärna sluppit den känslan också.

Jag skulle helt ärligt tycka att det vore skitkul att jobba igen! Men dock inte så roligt om man inte kan jobba på samma sätt som man brukar och vill. Som förskollärare är man aldrig stilla och det är lyft och böjningar mest hela tiden. Dessutom väldigt stressigt emellanåt. Stress och för mycket fysiskt ansträngande saker får mig att kräkas och få svinont i ryggen och bäcken. Men jag ska söka de förskollärarjobb som (först nu) dykt upp här i Fagersta. Sen är det kanske inte så troligt att de vill anställa mig eftersom jag inte kommer att kunna jobba så länge.

Inga kommentarer: