måndag 17 oktober 2011

True Talent vs Idol

Vi har spelat in alla True Talent-avsnitt och har sett det när det har passat. Nu har vi kommit ikapp och såg söndagsfinalen "live". När jag jämför det med Idol så vinner True Talent stort. Bara en sån sak att artisterna överlag är bättre gör det ju mer sevärt. I år har Idol två riktigt duktiga tävlande och två hyfsat talangfulla, men resten är inte alls särskilt bra tycker jag. I TT (True Talent) håller alla en bra nivå och så finns det några som är sticker ut och är otroligt duktiga. Ja det finns ju alltid undantag...det fanns en i TT som jag inte förstod varför han var kvar så länge (Jacob Gordin heter han). Sen är TT mycket mer sansat. Och juryn är underbar. När de ger kritik så ger de välmenad kritik och skulle aldrig någonsin gå till personangrepp ( som äcklet Alexander Bard alltid gör i Idoljuryn). Även om jag inte alltid håller med juryn i TT så gillar jag sättet de uttrycker sig på. Förra söndagen åkte Fred Andersson tyvärr ut. Han var helt klart en av de bästa artisterna i tävlingen. Han sjöng "Amazing Grace" så vackert att jag grät. Det var längesen jag blev så berörd av sång på TV. Men man visste vad han gått igenom innan och han sjöng låten som om han hade skrivit varenda ton och varenda ord i den. Det verkade komma direkt ur hjärtat. Jag blev så berörd.

Inga kommentarer: