tisdag 6 april 2010

Älska böcker


Nu är det mitt i natten och jag har precis läst ut boken "Svinalängorna" av Susanna Alakoski. Mycket gripande bok som jag fastnade för på en gång. Jag hörde en intervju med Alakoski för ett tag sen, för hon har skrivit en ny bok som heter "Håpas du trifs bra i fengelset". Jag ville läsa den omedelbums, men det var kö på den på bibblan och jag ville inte köpa den. Så jag gjorde en reservation och tänkte att jag kunde testa hennes första bok så länge. Ett mycket bra beslut. Här kommer Adlibris beskrivning av "Svinalängorna" (är för trött för att skriva en egen):

Leena har två bästa vänner. Åse är nästan den enda hon känner som inte har en pappa som super, men hennes mamma brukar bli full så det jämnar ut sig. Riittas pappa är full nästan varje dag. Ett nybyggt bostadsområde i Ystad fylls på 60-talet av invandrarfamiljer och låginkomsttagare. För Leena och hennes finska föräldrar är den nya lägenheten höjden av lyx: tre rum, balkong, parkett. Av kommunen får kvarteret snart namnet Svinalängorna. De brandgula trevåningshusen blir en samlande plats för Susanna Alakoskis roman om Leena, som klarögt och fartfyllt berättar om sig själv, sina föräldrar och grannar och alla de dråpliga och drastiska händelser som utspelar sig runt henne. Men skrattet fastnar i halsen när denna barndomsskildrings verkliga karaktär börjar skönjas. Leena, hennes syskon och vänner kastas i skrämmande ryck mellan perioder av skenbar ordning och fullkomligt kaos, och när boken är slut har vi tagit del av en skakande berättelse om klassamhälle och barns utsatthet och överlevnadskraft.

Jag har väldigt många böcker som jag vill läsa just nu. Det är faktiskt helt underbart att ha det så. Det är så skönt att ha en bok som man hela tiden ser fram emot att läsa.

2 kommentarer:

Erica sa...

Vad kul att höra talas om en för mig; helt ny bok! Den måste jag komma ihåg att låna! Kram Erica

Emmas Hörna sa...

Ja gör det! Den är snabbläst och mycket bra, som sagt. :) Kram!