tisdag 14 december 2010

Will.i.am


Jag har älskat Black Eyed Peas musik sen jag först hörde den, när jag fick deras första skiva av en kompis. Jag har dock inte vetat något om personerna i gruppen. Jag brukar väldigt sällan koncentrera mig på artisterna, utan endast på om jag gillar musiken eller inte. Men nu har jag förstått att Will.i.am som är en del av gruppen, är en otroligt generös och ödmjuk människa.


Sitter här i soffan och har feber och ser på Oprah, nämligen. Två familjer som höll på att bli hemlösa fick berätta deras historia och sen fick dom komma fram på scenen. Sen kom en mycket blyg, ödmjuk och lite tystlåten Will också ut på scenen. Och så berättade Oprah att han betalat av deras huslån och köpt husen åt dom. Dom blev såklart helt överväldigade och grät av tacksamhet och lättnad (det är ju dessutom program från USA;)).


Oprah frågar Will om varför han gör det här. Då svarar han att han klarar sig bra ekonomiskt. Det där gjorde ingen skillnad i hans ekonomi, men om det kan förändra andra människors liv till det bättre så "why not?" Han sa också att han inte behöver vara megarik utan det han verkligen vill är att göra musik och beröra människor med den. Och om han dessutom kan hjälpa andra människor så är det toppen.


Han brukade tydligen göra sånt. Köpa hus till fattiga människor tex. Han sa att han ville inte vänta på någon stor katastrof innan han delade med sig av sina pengar, utan hjälpa folk i nuet. Samt att han tyckte det var lättsammare att istället för att skänka pengar till någon organisation, använda sina egna pengar till sånt. Så nu hade han en egen stiftelse som heter "i. am home". Han levde tydligen ganska fattigt själv när han var barn. Så man förstår ju att han brinner för detta. Grejen med Will var att han var så blyg. Han vräkte verkligen inte på med det han gjorde, utan log bara lite blygt och kollade ner i golvet när han fick tacksamhet och applåder från folk.


Vilken fantastisk människa, som tycker att det är självklart att hjälpa andra människor eftersom han kan. Det är precis sånt här man behöver ta fasta på nu, när man blir skräckslagen av nyheterna varje dag.

3 kommentarer:

Marita sa...

Vilken underbar människa...:) Det är sådant som ger hopp om mänskligheten.
Krya på dig, sjukling.
Kraaam!

Emmas Hörna sa...

Ja verkligen underbar! :)) Tack så mycket, jag ska göra mitt bästa. Kram :)

LIsa sa...

Oj vilken bra kille!

Hoppas du kryar på dej,jag har också åkt på nån skit. Hoppas att jag är pigg ikväll för vi ska och se darin, jessika andersson mfl på julmiddag med tomas jobb. Här istan är det.kram!