fredag 29 maj 2009

Upprörd!!

Såg filmen Sicko igår. En dokumentär av Michael Moore där han visar på det sjuka sjukvårdssystemet i USA. Jag blev så upprörd att jag inte kunde sova sen. USA är det enda i-land som inte har allmän sjukvård. Och filmen handlade inte om dom som inte har någon sjukförsäkring, utan det handlade om dom som betalar men ändå inte får hjälp eftersom försäkringsbolagens enda mål är att tjäna pengar. Såklart.

Först var jag så arg så jag trodde jag skulle spricka och sen övergick det i gråt då en kvinna berättade att hon hade blivit utslängd från ett sjukhus då hon kommit dit med sin lilla dotter som hade väldigt hög feber. Hon fick ingen hjälp där eftersom hon var vid fel sjukhus, hennes försäkringsbolag betalade endast vid ett annat sjukhus. Hon vädjade såklart att få stanna eftersom det var frågan om hennes barns liv, men då ansågs hon hotfull och blev utslängd. Hon kom senare fram till "det rätta" sjukhuset. Hennes lilla dotter hade då fått hjärtstillestånd och avled senare.

En annan amerikansk kvinna berättar ungefär liknande historia. Hennes barn hade också fått hög feber och hon tog sig till ett sjukhus och fick hjälp på en gång. Kvinnan berättade att hon hade varit livrädd och att det tillfället var det värsta hon varit med om. Barnet tillfrisknade men fick sedan stanna kvar för observation i tre dagar. Gratis. Ett lyckligt slut alltså. Moore som intervjuade mamman frågade hur det kunde komma sig att hon fick hjälp på en gång och att det var gratis. "För att jag bor i Frankrike" svarade kvinnan.

Det här var bara ett exempel ur filmen. Jag har fortfarande inte lugnat ner mig, jag blir så arg. Att pengar går före mänskligt liv, det är så ofattbart!!!!

Jag har nog aldrig klagat på att skatten är för hög i Sverige och jag tänker definitivt aldrig börja. Betalar gladeligen skatt för allt vad det ger.

Jag är dessutom så otroooligt less på folk som klagar på Sverige dagarna i ända. Det finns mycket som är knasigt även i Sverige och det finns mycket som kan göras bättre. Och om man klagar på det svenska samhället och försöker göra nånting åt det så är det ok. Det jag är trött på är folk som så ofta säger "det är så typiskt svenskt" och "det är typiskt Sverige" och menar det som något negativt. Om man inte står ut med att betala skatt för sjukvård, eller att det inte finns sprit i livsmedelsaffärerna eller att krogen stänger vid två/tre på natten så flytta utomlands och sluta klaga för fan. Morr!!

Nu har jag skrivit av mig och ska försöka bli mitt vanliga glada jag igen :))

Inga kommentarer: