onsdag 13 oktober 2010

Tankar om feminism

Idag blev jag vansinnigt upprörd över en persons statusuppdatering på Facebook, med kommentarer. Det hela var otroligt barnsligt från början, med toalettbesök och att "kärringar" inte ville dela med sig toaletten till "herrarna" och att detta var "svensk kärringfeminism". Ok, det var ett skämt, om än väldigt tråkigt i min smak, men man har ju inte alltid samma humor. Men sen var det kommentarer på det och denna "herre" skrev bl.a.: "Går kanske feminism ut på att både äta kakan och ha den kvar?" Då var jag tvungen att lägga mig i och kommentera jag med.

Jag är så trött på nedlåtande kommentarer om feminismen och feminister. Vad är dessa män så rädda för? Det handlar ju inte om att män plötsligt är mindre värda än kvinnor utan om jämlikhet mellan de båda könen. Enligt Svenska Akademiens ordlista: "Feminism är en intellektuell och politisk rörelse för kvinnans fulla ekonomiska, sociala och politiska likställighet med mannen". Det borde inte vara så svårt att stå för, vare sig som man eller kvinna.

4 kommentarer:

Veronica sa...

Jag haller verkligen med! Varfor har feminism blivit ett skallsord?! Det ar som att alla män ar radda for feminism for att de tror att det handlar om karlhatare som tycker att kvinnor ar varda mer an män (totalt fel, naturligtvis) och manga kvinnor verkar annu raddare for att de inte vill framsta som karlhatare. Sa dumt! Kanske om fler tjejer klargjorde att de ar feminister sa skulle mansgrisarna inse att en feminist kan vara en helt vanlig kvinna och ingenting annat.

Emmas Hörna sa...

Exakt Veronica, jag håller med dig helt och hållet. Man kan ju även vara man och feminist, om man tror på att könen är jämlika. Jag tänker alltid stå för att jag är feminist, så jäkla lättskrämd får man inte vara. Dom som känner mig vet ju att jag är allt annat än karlhatare haha :)

Olov sa...

Min sambo och en kompis till henne hade en tanke om att åka runt i skolorna och prata om manshat. "Ja, vi är manshatare, då, och tänkte berätta lite om vad vi står för..." sen kunde en feminist åka runt i deras kölvatten och prata om feminism, så att eleverna skulle förstå skillnaden. :-)

Emmas Hörna sa...

Haha ja det kanske vore nåt. :)