fredag 21 maj 2010

Rädd

Jag är så fruktansvärt trött på all rasism och smygrasism som finns överallt. Det känns som att det accelererar? Jag hoppas ju att jag inbillar mig. Men på nåt sätt har det liksom blivit mer acceptabelt att uttrycka rasism i form av skämt, uttryck och åsikter? Jag vägrar acceptera den skiten! Vägrar! Jag har fått en hel del sura miner pga att jag sagt ifrån när någon håller på med sånt, men det kan jag ta.

Jag tror tyvärr att Marita och Olov hade rätt i sina kommentarer till mitt inlägg om svenska flaggan och nationalsången. De grupper jag skrev om, som finns på Facebook, de har nog kommit till för att folk vill uttrycka sina smygrasistiska åsikter. För nu har jag sett ännu fler liknande grupper och de är inte så SMYGrasistiska, de är snarare öppet rasistiska. Och det tar jag såklart TOTALT avstånd ifrån, jag var upprörd över att vi låter rasisterna komma till tals och ta över symboler som inte har med sånt skit att göra. Jag blir så trött och framförallt rädd, när jag ser att helt "normala", annars vänliga människor har sådana åsikter. Hur kommer det sig? Det måste ju bero på någon inre aggression som de passar på att få ur sig över något som de inte alls tänkt över. För ingen människa som tänker efter, samt har empati kan vara rasist. Det går inte. Där är jag bestämd.

Nej, mer kärlek åt folket! "All you need is love".

7 kommentarer:

Stella sa...

Hejja! Håller med. Åsikter som "folk haft ALLTID" betyder inte att de är rätt. Tänk att det ska vara så svårt att tänka om? "Min mamma/pappa har alltid sagt att.." tjena, tänk själv istället!

Jag tycker Sting uttrycker det så bra i låten Russian - "I hope the russians love their children too". Som om vi inte skulle vara likadana oavsett färg eller nationalitet? Suck...

Men jag upplever det (en generalisering!) som att utbildade människor är mindre prone till rasism än hillbillies, för när man bara sitter i sin by och inte pratar med någon annan än de man växt upp med - då är alla annorlunda läskiga.

Marita sa...

Tror inte det handlar så mycket om färg och nationalitet som om religion och då främst islam. Islam är en religion som skrämmer, den är fortfarande så ny och främmande för oss här i väst och det vi vet om den är sådant som fanatiska terrorister förmedlar. Det är det man får till sig via media, det är det som vi ser är på väg in i vårt land, det är det vi är rädda ska ta över.
Vi kommer aldrig att få någon rätsida på rasism o dyl så länge vi inte kan tänka bortom religion och kultur, så länge vi inte kan se oss som bara människor med både bra och dåliga sidor. För det är mänskligt att även ha brister, det har vi alla både svenskar och invandrare och det måste vi få lov att kunna påpeka från båda håll.

Emmas Hörna sa...

Fast det finns tyvärr hudfärg- och nationalitetsrasism precis som religionsrasism. Jag har hört helt galna åsikter senaste tiden. Och självklart finns det fel och brister hos alla människor, alla folkslag och nationaliteter. Men jag hävdar ändå att man inte kan vara rasist om man bara tänker till lite och har empati. Jag har ju också sett fanatiska terrorister via media och jag bor i väst och jag känner inte alls till islam särskilt väl. Men jag använder min hjärna och min empati och inser att alla inom islam inte är fanatiska terrorister. Det är inte ens svårt att förstå. Så det är ingen ursäkt att man är rädd för det främmande. Lär känna och ta reda på mer om det då och var inte så förbannat feg och inskränkt, vill jag säga då. Och om man inte törs det så ska man inte sprida rasistiska åsikter om något man inte känner till. Då kan man sitta i sin tråkiga, inrutade värld och hålla käft.

Olov sa...

Om man vill ha en mer nyanserad bild av islam kan man kolla upp Irshad manjis skriverier. Hon är en troende muslim som försöker få till en rejäl reformation av islam. Se http://www.fritanke.se/lang-sv/bocker/54-det-muslimska-problemet.html

Själv menar jag att alla som tror på gudar och annat övernaturligt har fel. Fel, fel, fel. men tyvärr har kritiken mot islam tyvärr kidnappats av dels rasister, men framför allt kristna, fundamentalistiska idioter, som inbillar sig att kristendom är mer fredlig och kvinnovänlig än islam. [infoga hånskratt åt den bisarra, historieförnekande uppfattningen]

Det gäller att komma ihåg att islam är en ca 600 år yngre religion än kristendomen och haft en stor del av sin historiska utveckling i områden fyllda av konflikter och armod. När kristendomen var lika ung som islam är nu var det, typ, 1300-tal.

Marita sa...

Jag håller fullt och fast med er i det ni skriver, absolut och vad det gäller krsitendomen är den inte ett skvatt bättre än någon annan religion. Det är bara så svårt att diskutera just invandringen, jag menar bara att man måste få lov att kunna diskutera och ta upp även det negativa utan att genast utpekas som rasist. Det huggs alldeles för snabbt i detta land innan man hört allt.

Kenta sa...

Själv tycker jag att det gäller att skilja på tro och religion. Tron kanske kan hjälpa till att hitta en mening med livet medan religionen med all administration och präster, överstepräster, profeter med mera kan strula till livet en hel del. För att inte tala om alla tolkningar av religionernas regler som går att använda till diverse suspekta ändamål. Att tro kanske hjälper människan att fullfölja sitt liv på ett bra sätt men skit i de olika religionerna!

Detta tycker kenta

Emmas Hörna sa...

Marita: Jag håller med dig. Att diskutera och kommunicera är ju det bästa!

Pappa: Det var något av det klokaste jag hört. Håller verkligen med dig.

Tack alla för kommentarerna! Det är verkligen intressant att höra era åsikter! Fortsätt så! :)