fredag 7 maj 2010

Nu är jag upprörd

På Facebook har det nu startat väldigt många grupper som heter typ "när jag var liten fick man sjunga nationalsången utan att vara rasist" samt protestgrupper mot att det är förbjudet att sjunga nationalsången i skolor osv...

Kan det verkligen vara så idiotiskt att det fortfarande finns skolor där man inte får sjunga nationalsången eller hissa svenska flaggan med motiveringen att det skulle vara rasistiskt???!!!???? Vilka rektorer är så totalt inskränkta, inkompetenta och fega så de väljer den vägen liksom? Det kan bara inte vara möjligt, jag hoppas att det inte är så. Bara för att de imbecilla nynazisterna en gång använde nationalsången och svenska flaggan som symbol för deras hjärndöda åsikter så kan det väl inte finnas en enda rektor nu, år 2010, som inte fattar att vi snarare ska ta tillbaka symbolerna från idioterna. Jag trodde verkligen att det där var överspelat, men så ser jag att många som har barn i skolan går med i dessa grupper. Då blir jag lite orolig över att det kanske pågår fortfarande.

Nu är inte svenska flaggan och nationalsången så väldigt betydelsefull för mig personligen, men då det är symboler för Sverige som land ska det INTE kopplas ihop med rasism och sånt skit.

6 kommentarer:

Marita sa...

Håller med dig till 100 %, men jag vet faktiskt inte hur det ligger till på den fronten. Vet dock att svenska flaggan hissas i skolorna när det är allmänna flaggdagar, det är lag på det. Vad det gäller nationalsången så har jag faktiskt inte något minne av att man sjöng den direkt i skolan när jag var liten(är 60-talist). Tyvärr tror jag att många sådana här grupper uppstår för att det ska verka som att vi svenskar får stå tillbaka och ändra på så mycket för invandrarna som kommer hit, för att de inte ska känna sig utanför osv. Kan känna att det är ett sätt av människor med främlingsfientliga åsikter att på ett smygande sätt få andra att tycka som dom. Jag menar t ex nationalsången, varför ska vi börja med att sjunga den i skolan om vi aldrig gjort det förr?

Emmas Hörna sa...

Ja, kanske är det som du säger. Men jag minns att för kanska 15 år sen så var det många skolor som brukade sjunga nationalsången på nationaldagen, men som slutade med det efter att nynazister hade tagit den som någon sorts kampsång för deras sjuka åsikter. Fruktansvärt. Jag är 70-talist och jag minns att vi sjöng nationalsången i skolan, just på nationaldagen och på skolavslutningen. Plus Jämtlandssången :)Jag tycker det vore onödigt att börja sjunga den om man inte gjort det förut, absolut. Det var inte vad jag menade.

mamma Elisabet sa...

Mycket klokt sagt Emma. Håller med om allt. Vi ska definitivt inte låta oss styras av några nynazister.

Kent Livendahl sa...

Bra rutet Emma! Håller med.
pappa Kenta

Olov sa...

Jag tror som Marita att det mest är rasister som skapar de där grupperna. Sen tror folk att det fins någon sorts förbud mot nationalsången på skolor, blir upprörda, går med, varpå folk ser att tiotusen pers gått med i gruppen, tror att det är ett jättevanligt fenomen och snart sitter alla där och muttrar fram konspirationsteorier om att man inte får tycka om sitt land längre. Det påminner lite om det faktum att Sverigedemokraterna använder nästan allt sitt medieutrymme till att förfasa sig över att de inte får något utrymme i media. När de inte jämför sig med Dalai Lama, förstås. :-)

Annars är själva gruppnamnsformatet rätt roligt. "När jag var liten fick man sjunga [infoga sång] utan att bli anklagad för att [infoga vad som helst]." Jag tror att jag ska skapa några grupper som driver med hela fenomenet. Om jag hade mer tid skulle jag skapa typ tio facebookgrupper om dagen. :-)

Emmas Hörna sa...

Olov, jag skulle för mitt liv inte gå med i någon av dessa grupper då det mycket väl kan stämma, det ni tror. Jag funderade mer OM det var så att det stämde eftersom det bara var vänner med barn i skolan som gått med. Och jag vägrar låta rasister och nynazister ta över något som förknippas med svenskar, vilket åtminstone flaggan gör.