onsdag 4 januari 2012

Fjärde januari (dålig fantasi på rubrik)

Idag har vi haft celebert besök från Jämtland, nämligen av Lotta. :) Vi hade kafferep i fyra timmar, bara en sån sak. Blev nästan sju sorters kakor. :) Lotta är på besök hos sin syster i närheten av Borlänge och hade därifrån bara ca 7 mil hit. Toppen, för då kan jag ju se fram emot flera besök av henne i framtiden då hon kan slå två flugor i en smäll.
Senaste veckan har min mage växt mycket. Läste nyss att det är i denna period som barnen växer som allra fortast. Kanske det är förklaringen på varför jag är så extremt hungrig dygnet runt nu! Förut har det varit på morgnarna som hungern har tvingat upp mig för att ta en frukt eller nåt. Men nu går det inte många timmar emellan målen och det går åt mycket frukt och fil med cornflakes kan jag säga.

Den här havandeskapsförgiftningen är lite psykiskt påfrestande på så sätt att jag själv måste hålla stenkoll på eventuella symptom och tecken på om det förvärrats. Bara en vanlig förkylningshuvudvärk får en ju att fundera på om man måste ringa och höra med personalen på förlossningen. Jag har fått order från alla barnmorskor och läkare jag pratat med att jag ska ringa så fort jag känner minsta lilla symptom.

Nästa vecka är det dags för ultraljud och det ska bli intressant att se om de växt något sen sist. Det var ju ett tag sen jag fick veta något mått och så, även om de kollat med ultraljud varje gång jag varit in på extrakoll pga havandeskapsförgiftningen. Senaste "vanliga" ultraljudet vägde de ca 1500 och 1600 gram. Små hjärtegryn.

Apropå det så ser jag ibland på den danska dokumentärserien "Unga mödrar". Där röker de flesta av de gravida utan minsta tanke på att det är något konstigt med det. Jag blir så upprörd varje gång! Sist var det en tjej (som faktiskt verkade ovanligt korkad på flera sätt) som hade varit på ultraljud och hennes barn vägde då 2450 gram och hon blev jätteledsen och chockad, för hon trodde att han skulle väga 2500 vid det laget. Så då gick hon ut och tände en cigarett och ringde sin mamma och grät för att hon tyckte att han hade växt så dåligt. Lösningen på det är ju naturligtvis att tända en jävla cigg som verkligen hämmar tillväxten. Jävla pucko. Usch, ofta tycker jag att inbitna rökare är så förbannat egoistiska och dumma rent ut sagt. Inget får stoppa deras rökande. Okej, alla rökare kanske inte är dumma i huvudet, men flertalet är det måste jag ändå säga. Sorry...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Rökning är fördummande, det har jag alltid sagt! Jag är helt övertygad om att nikotinet helt eliminerar det sunda förnuftet.

Elisabet sa...

Det var jag som skrev, glömde skriva in namn (men jag är inte rökare)

Emmas Hörna sa...

Haha :) Ja, jag tänker alltid på att du brukar säga det och får bevis på att det är så, allt som oftast. Och det gäller just när det handlar om själva rökandet, det är då det slår slint hos många som röker. Det kan finnas vett och sans annars, men cigaretterna segrar över allt annat i hjärnan. När man offrar hej vilt för att få fortsätta röka. Blä.