onsdag 13 april 2011

Läsa, läsa, läsa

Jag har sträckläst en bok. Den heter "Kriget är slut" och det är Morgan Alling som har skrivit om sin barndom. Jag älskade den. Kan bäst uttrycka det som att han skriver med inlevelse. Jag var på en föreläsning med honom för ett tag sedan och det fick upp mitt intresse för boken. Tydligen hade han ett program i P1:s "Sommar" som jag missade. Där pratade han om sin svåra barndomstid (med misshandel, barnhem, fosterföräldrar, alkoholiserade föräldrar) vilket inte var känt för allmänheten innan. På föreläsningen berättade han att efter Sommarprogrammet så var det mest bara hans svåra barndom folk frågade om i alla intervjuer osv. Han tycke det var lite jobbigt att behöva ta upp i varje intervju så han tänkte att "ok jag skriver ner allt i en bok, så får folk som vill veta läsa boken istället." Jag har kommit på att jag har en förkärlek till just den här sortens självbiografier. En numera känd människa som berättar om sitt tragiska förflutna och som man nu vet har lyckats och mår bra. Och jag sträckläser dem! Några exempel på sådana böcker är "Så dumt" av Mia Törnblom, "Det ska bli ett sant nöje att döda dig" av Magdalena Graaf. Två böcker som är otroligt gripande och verkligen inspirerande. Nu ska jag läsa Jessica Anderssons bok som heter "När kalla nätter plågar mig med minnen av hur det var". Även det en självbiografi.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hans sommarprogram finns att lyssna på om man går in på sr.se och arkivet 25/7-2009. Jag har lyssnat på boken istället för att läsa den och jag säger bara WOW!!! vilken människa! Han läser den själv så det är med inlevelse och känslor... Helt klart "lyssnandsvärd" finns det ett sånt ord?
Kramar från Anna Sundin

Emmas Hörna sa...

Åh tack för tipset! :) Kan tänka mig att den var lyssnarvänlig om Morgan själv läste, han har ju en talang att berätta med inlevelse. Kramar tillbaka till Anna! :)