torsdag 25 november 2010

SATC igen


SATC (Sex & the City) är serien som ni kanske förstått att jag älskar. Jag såg ett avsnitt ikväll där Samantha ska göra ett HIV-test för första gången, vilket hon varit för rädd för att ta itu med tidigare.

I serien är ju Samantha den mest lössläppta och frigjorda av de fyra kvinnorna. Det jag tycker är så härligt är att hon inte alls framställs som "slampig" i negativ bemärkelse. Det är förmodligen inte alla som håller med mig här dock. Men jag tycker att hon framställs som en otroligt stark, vacker, intelligent, varm, sexig och humoristisk kvinna som bara råkar älska män och sex och som inte skäms för att ta för sig av just det. Det är inte vanligt att kvinnor som har haft många sexpartners framställs så i serier, filmer, samhället... Utan snarare som en "billig slampa". Medans män som ligger runt framställs som coola och attraktiva. Jag tycker det är helt ok att vänta med sex till efter giftermålet om man nu vill göra det och jag tycker att det är helt ok att ha väldigt många sexpartners och jag tycker att det är helt ok med allt däremellan. Huvudsaken är ju att man själv mår bra och att man inte skadar någon annan.

I avsnittet som jag nyss sett ställer läkaren några frågor till Samantha om hennes sexliv, inför HIV-testet. På frågan "hur många sexpartners har du haft?" blir Samantha tyst och ser ut att fundera. Läkaren tittar till slut upp och höjer förvånat ett ögonbryn. "Jag räknar" säger då Samantha. Och efter ännu en stund tillägger hon "This year?"

Det tyckte jag var kul... :)

2 kommentarer:

Olov sa...

Väl skrivet! Slampgrejen är fasen det värsta med hela USA!

Emmas Hörna sa...

Tack! :) Håller med, jag är så trött på det..