måndag 27 september 2010

Hånad av en läkare

Idag har jag varit till en läkare och blivit idiotförklarad...tjoho. Det började med att jag kände en knöl i armhålan i våras någongång. Jag undrade lite vad det kunde vara, men tänkte att det förmodligen var en hårsäck som blivit inflammerad eller något. Sen har jag förträngt det för det mesta, men kommit på ibland att den fortfarande inte försvunnit. Har googlat lite på nätet i omgångar för att se om det är något jag bör kolla upp. Det värsta man tänker är ju såklart bröstcancer. Och av det jag läste så insåg jag ju att rådet alltid blir att kolla upp sånt, för säkerhets skull och i tid. Men jag gruvar mig alltid att ta kontakt med läkare och gör det helst inte.

Så berättade jag om detta för en jobbarkompis i förra veckan, för vi pratade just om att vissa har så svårt att söka hjälp hos läkare och jag sa att jag är en av dom. Då var hon stenhård mot mig och sa att jag måste ringa och boka tid. Så då gjorde jag det. Fick tid idag. Men den kvinnliga läkaren som jag skulle ha gått till var hemma med sjukt barn så jag fick en lite senare tid hos en manlig läkare.

Han frågade hur länge jag känt av knölen och om den växt och om den besvärade mig. Jag svarade att jag haft den i ca fem månader och att den varken besvärat mig eller växt, men att jag tänkte kolla upp det så att jag slipper oroa mig i onödan. Han lät skeptisk redan då, men kollade och kände efter. Sen sa han: "VA? Menar du den här knölen, som ligger ganska ytligt???" "Ja", svarade jag. "Menar du allvar?? Nä du måste skämta" sa han och skakade på huvudet åt mig. "Det här är förmodligen bara en inflammerad körtel eller något, så det här hade du INTE behövt kolla upp." "Nähä", sa jag... "Jag har ju ingen aning om hur farliga och ofarliga knölar ska kännas, så jag tänkte det var bäst att kolla upp för säkerhets skull". "Jaha...nja.." svarade läkaren och skakade på huvudet igen och hånlog åt mig.

Jag gick skamset därifrån och kände mig som världens mest korkade människa som ens hade kommit på tanken att kolla upp en knöl i armhålan. Nästa gång kommer jag nog inte gruva mig ett halvår om något känns fel. Nästa gång struntar jag nog helt i att göra läkarbesök.

10 kommentarer:

Veronica sa...

VILKEN IDIOT!!! Grrrr, vad arg jag blir! Jag tycker faktiskt att du ska skriva och klaga pa den dar doktorns obeteended som bade var oproffsigt och kannslokallt. Det var HAN som var dum i huvudet, inte du! Nej, du gjorde alldeles ratt att ga till doktorn, knolar och mystiska fodelsemarken ska man ALLTID kolla upp. Puss o kram fran en som skakar naven i luften just nu.

Emmas Hörna sa...

Jaa verkligen idiot... Kanske borde jag höra av mig och klaga. Kände mig så otroligt dum och man är ju inte direkt den kaxigaste människan i världen när man sitter där och är lite orolig över något dessutom. Sötis som hytter med näven! :) Puss och kram till dig gumman!

Stella sa...

Ja, håller med - klaga! Tänk om det finns fler som råkat ut för samma, och som FÅR bröstcancer sedan, och inte törs gå dit mer! Usch :(

Kram!

Annica sa...

Åh, va arg jag blir...Jag terrar dom där stackars läkarna med alla problem jag har och undrar över!Det är ju deras jobb!!!Jag ringde och klagade för chefen om min läkare och bad om att få byta och hon va tacksam över att få veta hur läkarna behandlar sina patienter!!Cheferna ser ju aldrig hur dom bemöter oss innanför stängda dörrar.....Stå på dig och gå dit hela tiden och jämt när du vill och undrar över nåt...Och vill inte den hjälpa dig..ta en ny! Puss

Emmas Hörna sa...

Tack Lia och Annica! Ni har så rätt! Ja jag ska ringa till hans chef, bra idé. Hur än han/hon tar det så är det ju uppmärksammat hur en av läkarna behandlar en patient. Kram på er! :)

lisa sa...

Men vilken puckad läkare!Hur kunde han bara göra sådär!Borde skämmas.
Du gjorde helt rätt som gick dit tycker jag, hur ska man kunna deta vad som är farligt och inteliksom.
Kram

M sa...

Håller med om att du verkligen borde informera hans chef. Han ska INTE bemöta en orolig medmänniska på det viset. Han är där just för att ställa diagnos och det är ju bara ett jättehärligt besked att det inte var något allvarligt. Om alla skulle kunna diagnostisera sig själva så skulle han vara arbetslös...

Emmas Hörna sa...

Lisa: Exakt, hur ska man veta och vad har man annars läkare till om inte för att reda ut sånt? Kram

M: Precis, det hade varit ett positivt läkarbesök om han bara lugnt hade framfört att det inte var något alls att oroa sig för. Tänk om jag ändå hade använt mig av din replik när jag var där! "Om alla skulle diagnostisera sig själva så skulle du vara arbetslös!!! (din gubbstrutt). ;)

Marita sa...

Vilket pucko...Håller med, gå vidare med detta...stå på dig!

Olov sa...

Vilket dunderpucko! Om du hade vetat det där så hade du ju kunnat diagnosticera dig själv!