onsdag 22 september 2010

Alfons Åberg


Det har kommit ut en ny Alfonsbok; "Alfons med styrkesäcken".

Jag älskar Alfons Åberg! Har alltid gjort. Den första boken kom ut 1972, fyra år innan jag föddes, så de böckerna har ju verkligen funnits i hela mitt liv. Ville ofta höra Alfons när jag var barn och valde ofta de böckerna för högläsning när jag jobbade i förskolan. Blir glad när mina syskobarn väljer Alfons om jag ska läsa saga för dem :)


I dessa böcker finns det frågor och finurliga svar över det mesta man funderar på i livet, både som barn och vuxen. Jag hörde nyligt Gunilla Bergström, författaren till dessa underbara böcker, prata om ramsan som pappa Åberg lär Alfons när han är rädd för spöken: "Stick du stygga spöke, för du finns inte". Hon sa att eftersom det är lite krångligt att säga just de orden i rad så säger man kanske fel och trasslar till det och säger "styck du stigg...nej...stygg du sticka.." och på så sätt kommer man av sig att vara rädd och koncentrerar sig istället på hur man ska säga. Hon sa vidare att det kanske vore bra att ha en sån ramsa som vuxen också, när man blir rädd för något. :) Det tycker jag låter bra. Något som leder bort en från det läskiga. Jag beundrar Gunilla Bergström. Hon är oerhört begåvad som lyckas skriva om så viktiga ämnen som hon gör i Alfonsböckerna, på ett sätt som tilltalar barn (och vuxna).

2 kommentarer:

Marita sa...

Håller med dig, hon är en underbar författare och det är kul att se att böckerna fortfarande är lika aktuella.
Vet dock inte om de är lika omtyckta i Danmark med tanke på att Alfons betyder hallick på danska...;)

Emmas Hörna sa...

Haha ojdå, det visste jag faktiskt inte... :)