fredag 22 juli 2011

Snygg kille - kl 12 (???)







En sak har jag aldrig förstått. Det förekommer ofta i filmer, att någon säger t.ex. "Spana in tjejen, klockan tolv". Jag har förstått att de då menar att den andra personen ska förstå vilket håll denne ska titta åt. Eller? Jag fattar inte! Jag hade inte haft en aning om vilket håll jag skulle kolla åt. Eller har jag missförstått hela grejen? Är det bara ett skämt? Jag har så ofta funderat på det här, men aldrig kommit ihåg att fråga någon. Så...någon som vet och som kan förklara detta för mig??? :)

4 kommentarer:

Veronica sa...

Ha ha! Ja, du har fattat saken ratt, Emmis! Kl. 12 ar rakt fram, kl. 3 till hoger osv. Ganska bra system faktiskt, tex om man ska beskriva en riktning nar man forklarar vagen. Puss o kram!

Emmas Hörna sa...

Ahaa! Så kl 9 är till vänster? Och kl 6 bakom en? Haha.. Ja jag skulle då bli helt förvirrad om någon beskrev en väg genom att säga, gå kl 3 och sen kl 12... Men det är ju jag det. Jag är rätt förvirrad när folk ska beskriva vägen överhuvudtaget iofs. Tack för förklaringen! :)) Puss!

Olov sa...

Särskilt praktiskt är det ju när man ska beskriva riktningar som varken är riktigt vänster eller riktigt höger, tex kl 5 eller kl 2.

Emmas Hörna sa...

Olov, mycket fiffigt och praktiskt. :)